مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۷۱-۸۲

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای اختلالات واجی کودکان دو زبانه مبتلا به سندرم داون در دو زبان کردی و فارسی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آن جا که کودکان مبتلا به سندرم داون از مشکلات تولیدی از جمله مشکلات واجی رنج می­ برند، و به نظر می ­رسد که چنین اختلالاتی در زبان ­های مختلف متفاوت باشند، لذا در این مطالعه به بررسی مقایسه ­ای فرآیند­های واجی در کودکان دو زبانه (فارسی-کردی) مقطع ابتدایی مبتلا به سندرم داون در دو زبان فارسی و کردی پرداخته می­ شود. مواد و روش­ ها: روش تحقیق از نوع میدانی و توصیفی بوده و جامعه آماری مورد استفاده کودکان دو زبانه کردی-فارسی آموزش پذیر مقطع ابتدایی مبتلا به سندرم داون در مدارس شهر ایلام بوده که همه از نظر شنوایی و اندام­ های گفتاری طبیعی بودند و در مجموع مشتمل بر ده نفر بوده ­اند. از آزمون رایج و استاندارد آواشناسی کردی و فارسی متداول در مدارس استثنایی برای استخراج فرآیند­های واجی استفاده­ شده و هم چنین تجزیه و تحلیل داده­ ها به کمک نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون t انجام شده است. یافته­ های پژوهش: تحلیل انجام شده بر روی داده­ های تحقیق نشان داد که بین عملکرد زبانی بیماران در دو زبان کردی و فارسی تفاوت معناداری وجود ندارد و اختلالات واجی آن ها در دو زبان تقریباً به یک میزان است. علاوه بر آن هیچ گونه ارتباط معناداری بین جنسیت و اختلالات واجی در اکثر فرآیند­های واجی مشاهده ­نشد، و عملکرد دخترها و پسرها تقریباً یکسان بود، و صرفاً فرآیندهای جانشینی، و کاهش خوشه ­ای بین پسران و دختران، دارای تفاوت معناداری بود(P< 0.002). بحث و نتیجه ­گیری: در مجموع بررسی ارتباط بین متغیرهای جنسیت، زبان و فرآیند­های واجی نشان می ­دهد، که ارتباط معناداری بین نوع زبان و جنسیت و آگاهی واجی وجود نداشته است و خطا­های واجی ممکن است ناشی از انحراف باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرآیندهای واجی، سندرم داون، دوزبانگی

عنوان انگلیسی A Comparative Study of Phonological Processing in Bilingual Elementary Students with Down syndrome in Kurdish and Persian
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aims of this study are a comparative study of phonological processing in bilingual (Kurdish- Persian) elementary children with Down syndrome in Kurdish and Persian Languages. Materials & methods: This is a descriptive study in which all bilingual (Kurdish- Persian) elementary children with Down syndrome who are studying in exceptional schools of Ilam city have been participated. They were normal in hearing and oral structure. Standard Phonetic tests in Kurdish and Persian are used to extract phonological processing. Obtained data have been analyzed by means of SPSS software. Finding: The result of data analysis shows that there was no significant difference between language function of the patients in Kurdish and Persian languages, and their phonological problems in both languages were the same. Besides, there was no significant difference between gender and phonological problems in most subgroups of phonological processing, and male and female output were the same, except for the substitution and cluster reduction between boy and girls had significant difference. In general there was no significant difference between gender, language and phonological awareness. Discussion & conclusions: An investigation of relationship between type of language, gender and phonological process shows that there is no significant relation between these variables, so the phonological errors may be resulted from deviation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phonological processing, Down syndrome, Bilingualism

نویسندگان مقاله مریم تفرجی یگانه | maryam tafaroji yeganeh
ilam university
دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3267-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-447716.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات