|
مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۱۵۱-۱۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر رهبری خدمتگزار سرپرستاران بر رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر رشت: بررسی نقش میانجی معنویت در کار بیمارستان های آموزشی شهر رشت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف نهایی هر سیستم بهداشتی-درمانی ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی است که پرسنل بیمارستان و به طور خاص پرستاران، نقش مهمی در جهت پیشبرد آن دارند. بهبود عملکرد پرستاران تابع عوامل و شرایط درون سازمانی و برون سازمانی متعددی است که مهم ترین آن سبک رهبری حاکم بر سازمان است. از مهم ترین سبک های تاثیرگذار بر بهبود عملکرد، بروز رفتارهای سازمانی مثبت و ایجاد معنویت درکار، سبک رهبری خدمتگزار است. تعیین تاثیر رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی معنویت در کار هدف اصلی پژوهش حاضر است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است که به طور خاص از الگویابی علّی استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی پرستاران و سرپرستاران مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و به کمک جدول کرجسی و مورگان تعدد 152 پرستار و 57 سرپرست به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از سه پرسش نامه استاندارد سبک رهبری خدمتگزار، رفتار شهروندی سازمانی و معنویت در کار گردآوری و از طریق روش های آمار توصیفی، استنباطی و الگویابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت سبک رهبری خدمتگزار برای سرپرستاران و وضعیت معنویت در کار و رفتار شهروندی سازمانی برای پرستاران در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. اثرات مستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی(t=1.35, β=0.08)، رهبری خدمتگزار بر معنویت در کار(t=2.05, β=0.18) و معنویت در کار بر رفتار شهروندی سازمانی(t=10.02, β=0.75) به لحاظ آماری معنادار می باشند. هم چنین اثر غیر مستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری معنویت در کار(t=6.21, β=0.6) به لحاظ آماری معنادار و قوی است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، مدیران پرستاری می توانند با به کار گیری سبک رهبری خدمتگزار موجب افزایش معنویت در کار و رفتار شهروندی سازمانی در پرستاری شوند که به نوبه خود ارتقای کیفیت خدمات مراقبتی ارائه شده به بیماران را به همراه دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Servant Leadership on Organizational Citizenship Behavior with Mediating Role of Spirituality at Work: Case Study Training Hospitals in Rasht |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Servant leadership is one of factors that influence organizational citizenship behavior. On the other hand, spirituality at work develops organizational citizenship behavior which can improve the performance of nurses and the quality of caring services provided by them. This study aimed to determine the direct effect of servant leadership on organizational citizenship behavior as well as the indirect effect of servant leadership on organizational citizenship behavior through mediation effect of spirituality. Materials & methods: This is a descriptive correlative study based on path analyzing among 152 nurses and 57 head nurses of training hospitals in Rasht. Samples were randomly selected by cluster sampling. Data were collected using servant leadership, organizational citizenship behavior and spirituality at work standard questionnaires and were analyzed using descriptive and inferential statistics and structural equation modeling. Findings: The results indicated that the status of servant leadership style for head nurses and the status of spirituality at work and organizational citizenship behavior for nurses are relatively desirable. The direct effects of servant leadership on organizational citizenship behavior (t=1.35, β=0.08), servant leadership on spirituality at work (t=2.05, β=0.18) and spirituality at work on organizational citizenship behavior (t=10.02, β=0.75) are all significant. The indirect effect of servant leadership on organizational citizenship behavior through the mediation effect of spirituality at work (t=6.21, β=0.6) is statistically significant. Discussion & conclusions: According to the findings, by servant leadership, nursing managers can enhance the spirituality at work and organizational citizenship behavior among nursing staff improving the quality of care provided for patients. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسن رضا زین آبادی | hassanreza zeinabadi kharazi university تهران. دانشگاه خوارزمی. خ سمیه. دانشکده مدیریت و حسایداری سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
علی یاسینی | ali yasini ilam university ایلام. دانشگاه ایلام. دانشکده ادبیات. گروه مدیریت سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
لیلا میرهادیان | leila mirhadian kharazi university تهران. دانشگاه خوارزمی. خ سمیه. دانشکده مدیریت و حسایداری سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1723-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-447720.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|