مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۵۳-۶۰

عنوان فارسی بررسی عوامل انسانی مرتبط با بروز سوانح ترافیکی منجر به فوت در استان ایلام در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سوانح ترافیکی دومین علت مرگ و میر و مصدومیت و نخستین عامل از دست رفتن عمر در ایران است. این مطالعه با هدف شناسایی ویژگی های انسانی مرتبط با وقوع سوانح ترافیکی در استان ایلام انجام شد. مواد و روش ها: داده های مربوط به سوانح ترافیکی استان ایلام طی مطالعه مقطعی(توصیفی-تحلیلی) به روش سرشماری در دوره یک ساله(1391) مورد آنالیز قرار گرفت. این داده ها بر اساس فرم کام 114 و توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی با حضور در صحنه تصادف جمع آوری شده بود. پس از بررسی و آماده سازی، داده ها وارد نرم افزارvol.13 STATA شده و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: مجموع 2314 سانحه ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت رانندگانی که دچار سانحه شده بودند 3317 نفر مرد(88/96 درصد) و 107 نفر زن(13/3 درصد) بودند. میانگین سنی رانندگان(83/10±33/36) بود. بیشترین فراوانی تصادفات در گروه سنی 21 تا 30 سال(5/36 درصد) و کمترین در گروه سنی 71 تا 80 سال با(3/0 درصد) بود. بین سن راننده، تحصیلات راننده، استفاده از کمربند ایمنی، گواهینامه رانندگی، علل انسانی و سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت رابطه آماری معنی داری دیده شد(0.05>P). شانس تطبیق شده برای سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت در عدم استفاده از کمربند ایمنی 70/4 برابر بیشتر از استفاده از کمربند ایمنی بود و شانس تطبیق برای سوانح ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت در عدم رویت گواهینامه رانندگی 9/2 برابر بیشتر از گواهینامه پایه یک بود(P< 0.05). بحث و نتیجه گیری: آموزش و الزام رانندگان به رعایت قوانین و مقررات رانندگی و استفاده از کمربند ایمنی می تواند در تعدیل حوادث ترافیکی منجر به مرگ یا مصدومیت نقش به سزایی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوانح ترافیکی، مصدومیت، ایلام

عنوان انگلیسی Association Human Factors Related to Car Crash Leading to Death of Ilam Province in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Traffic accidents are the second cause of death and injury and the first cause of loss of life in Iran. This study was done to recognize the relation between human Attributes and traffic events of the drivers of Ilam. Maerials & methods: Data on traffic accidents Ilam Province during study (cross-sectional) with census method, in a one-year period (2012) were analyzed. These data were collected depending upon com form 114 and traffic experts in the accident scene. Data were entered in spss software. Statistical analyses were done by T-test, Chi-square test and logistic regression. Findings: From 3746 traffic accidents were studied, 3317 were men (88.5%) and 107 people were women (2.9%). The average age of the drivers was (33.63±10. 83). The highest age group was between group was 21 to 30 and the minimum age group was between ages 71 to 80 years old. there was a significant statistic relation between driver's occupation, , driver's education, and safety belt use, violation of traffic regulation, and deaths from traffic events (P=0.001). The adjusted odds ratio for traffic accidents resulting in death or injury in the non-use of seat belts 4.70 times higher than safety belt use and traffic accidents resulting in death or injury to the adjusted odds ratio of 2.9 times higher than seen driving license was the basis of a license(p< 0.05). Discusion & conclusion: training of drivers and requiring them to legality and safety belt use can play important roles in adjusting death and injuries caused traffic accidents. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Traffic incidents, Injury, Ilam

نویسندگان مقاله مرضیه منصوری جلیلیان | marzyeh mansoori jalilian
dept of epidemiology, faculty of public health, ilam university of medical sciences, ilam, iran
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

علی دل پیشه | ali delpisheh
dept of epidemiology, faculty of public health, ilam university of medical sciences, ilam, iran
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

علی خورشیدی | ali kourshidi
research center to promote safety and prevent injuries, shahid beheshti university of medical sciences, tehran,iran
مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

کوروش سایه میری | kourosh sayehmiri
prevention of psychosocial injuries research centre, ilam university of medical sciences, ilam, iran
مرکز تحقیقاتی آسیب های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2486-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-447727.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات