مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۷، صفحات ۱۱۰-۱۱۸

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی فراشناخت درمانی با خودآموزی کلامی مایکنبام در کاهش باورهای فراشناختی دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب امتحان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله فراشناختی با خودآموزی کلامی مایکنبام در کاهش باورهای فراشناختی دانش­آموزان مبتلا به اضطراب امتحان انجام شد. مواد و روش‌ ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش‌ آموزان دختر دارای اضطراب امتحان دبیرستان های دولتی شهر ایلام در سال تحصیلی 94-1393 است. در مرحله اول از بین دبیرستان های دخترانه شهر ایلام به صورت تصادفی یک دبیرستان انتخاب و آزمون اضطراب امتحان برای 500 نفر از دانش آموزان اجرا گردید. سپس 45 نفر از دانش آموزان دارای اضطراب ‌امتحان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه­ های آزمایشی 8 جلسه تحت مداخلات درمانی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ­ای دریافت نکردند. آزمون اضطراب امتحان اسپیلبرگر برای شناسایی افراد دارای اضطراب امتحان و آزمون باورهای فراشناختی ولز(MCQ-30) برای سنجش باورهای فراشناختی به کار برده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که درمان فراشناختی نسبت به خودآموزی کلامی و گروه کنترل در مولفه‌ های«باورهای نگرانی مثبت»، «باورهای فراشناخت منفی در مورد افکار» و «باورهای غیرقابل کنترل بودن افکار» موثرتر بوده است و تفاوتی بین گروه خودآموزی کلامی و کنترل مشاهده نشد. هم چنین دو گروه درمانگری فراشناختی و خودآموزی کلامی نسبت به گروه کنترل در کاهش«خودآگاهی شناختی» موثرتر بودند. بحث و نتیجه گیری: می ­توان از درمان فراشناختی برای کاهش باورهای فراشناختی افراد دارای اضطراب امتحان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Meta-Cognitive Therapy with Meichenbaum’s Self-Instructional in Reduction of Meta- Cognitive Beliefs of Students with Test Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aims to compare the effectiveness of meta-cognitive intervention, along with Meichenbaum's self-instructional approach, in the reduction of meta-cognitive beliefs of students suffering from test anxiety. Materials & methods: This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test scheme and control group. The statistical population consists of all female students with test anxiety from public high-schools in the city of Ilam and in the academic year 2014-2015. First, one of the girls' high schools in the city of Ilam was randomly chosen and the anxiety test was performed for 500 students. Then, 45 students who were diagnosed with test anxiety, were randomly distributed in two test and one control group. 8 sessions of therapeutic interventions was performed on the test groups, while the control group didn't receive any intervention. Spielberger's anxiety test and Wels's meta- cognitive belief test was performed in order to identify people with test anxiety and to assess meta-cognitive beliefs, respectively. Data were analyzed using analysis of covariance. Findings: The obtained results indicate that meta-cognitive therapy has been more effective compared to self-instructional and the control group in terms of the following components: "positive beliefs about worry", "need for control", and "negative beliefs about uncontrollability and danger of worry", and no significant difference was observed between the self-instructional and control groups.Also,meta-cognitive therapy and self-instructional groups were more effective than the control group in terms of "cognitive self-consciousness". Discussion & Conclusions: Meta-cognitive therapy can be used to reduce meta-cognitive beliefs in people with test anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد طاهرزاده قهفرخی | sajad taherzadeh ghahfarokhi
ilam,
ایلام خیابان خرمشهر کوچه 9 منزل نوروزی

صغری ابراهیمی قوام | soghra ebrahimi ghavam
tehran allame tabatabai university
تهران دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

فریبرز درتاج | fariborz dortaj
tehran allame tabatabai university
تهران دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

اسماعیل سعدی پور | esmaeil saadi pour
tehran allame tabatabai university
تهران دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2543-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-447782.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات