مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۶، صفحات ۱۱۰-۱۲۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد-فرزندی و خودکارآمدی در نوجوانان پسر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم واقعیت درمانی بر تعارضات والد-فرزندی و خودکارآمدی نوجوانان پسر شهر ایلام صورت گرفته است. مواد و روش ها: این پژوهش به روش آزمایشی و به صورت پیش و پس آزمون با گروه گواه و گمارش تصادفی انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه شامل نوجوانان پسر شهر ایلام و نمونه آماری نیز دانش آموزان دبیرستانی سال اول شهید شهریاری و مطهری شهر ایلام در سال1393 بودند، که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل گمارش شدند. برای سنجش متغیر وابسته نیز از پرسش نامه تعارض والد-فرزندی و خودکارآمدی استفاده شد. یافته های پژوهش: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که در پس آزمون، نمرات تعارض والد-فرزندی در آزمودنی‌ های گروه‌ آزمایش نسبت به آزمودنی ‌های گروه گواه، کاهش معناداری داشته است. هم چنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در پس آزمون، نمرات خودکارآمدی آزمودنی‌ های گروه‌ آزمایش نسبت به آزمودنی ‌های گروه گواه، افزایش معناداری داشته است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که برنامه آموزش مفاهیم واقعیت درمانی موجب کاهش تعارضات والد-فرزندی و افزایش خودکارآمدی نوجوان پسر شده است و بنا بر این پیشنهاد می شود که به این برنامه در جهت کاهش تعارضات والد-فرزندی و افزایش خودکارآمدی در سطوح آموزشی، روانی و تربیتی در کنار دیگر برنامه ها مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مفاهیم واقعیت درمانی، تعارضات والد-فرزندی، خودکارآمدی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Teaching Concepts of Reality Therapy on Parent-Child Conflicts and Self-Efficacy in Male Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to investigate the efficacy of parent-child conflict and self-concepts of reality therapy on male adolescent in Ilam. Materials & methods: This study employed an experimental research plan with pre- test and post-test with control group and random assignment. The population of this study consisted of male adolescents in Ilam and statistical sample was first grade students in 2014 of Shahriari and Motahari high school in Ilam, among which 30 individuals were randomly assigned in both intervention and control groups. To measure the dependent variable parent-child conflict and self-efficacy questionnaire was used. Findings: Multivariate analysis of covariance showed that in the post test scores of parent-child conflict in the subjects of experimental group was significantly reduced compared to the control group. Discussion & Conclusions: According to the obtained results it can be said that teaching concepts of reality therapy program reduces parent-child conflicts and increases self-efficacy in male children and adolescents and therefore it is suggested that this program be used to reduce parent-child conflicts and increase self-efficacy of male children and adolescents in educational, psychological and nurturing levels besides other programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد سهراب ن ژاد | sajad sohrabnejad
social welfare and rehabilitation sciences university, tehran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیدجلال یونسی | sayed jalal younesi
social welfare and rehabilitation sciences university, tehran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اصغر دادخواه | asghar dadkhah
social welfare and rehabilitation sciences university, tehran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اکبر بیگلریان |
social welfare and rehabilitation sciences university, tehran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1800-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-22945.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات