مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۲۰۹-۲۱۶

عنوان فارسی بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر ایلام در مورد کم خونی فقر آهن، سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کم خونی فقر آهن یک مسئله جدی و مهم بهداشتی-درمانی است و در حال حاضر یکی از مهم ترین مسایل تغذیه ای در سراسر جهان به شمار می رود. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر ایلام در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1392 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی(مقطعی) روی 291 دانش آموز دختر مقطع دبیرستان که به روش تصادفی خوشه ای از 25 دبیرستان سطح شهر ایلام انتخاب گردیدند، انجام شد. داده ها بر اساس پرسش نامه ای محقق ساخته جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS vol.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که 2/18 درصد دانش آموزان دارای آگاهی خوب، 5/49 درصد نگرش خوب و 7/13 درصد عملکرد خوب بودند. آزمون مجذور کای ارتباط معنی داری بین عملکرد دانش آموزان نسبت به کم خونی فقر آهن و رشته تحصیلی نشان داد(P< 0.05)، اما بین آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان نسبت به کم خونی فقر آهن و سایر متغیرهای دموگرافیک ارتباط معنی داری مشاهده نگردید(P>0.05). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه و اهمیت موضوع کم خونی فقر آهن و آثار سوء آن بر میزان یادگیری و افت تحصیلی دانش آموزان، اجرای برنامه آموزشی درباره کم خونی فقر آهن برای این گروه از دانش آموزان ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessing Knowledge Attitude and Practice of Ilam Girl High School Students Towards Iron Deficiency Anemia 2013
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Iron deficiency anemia (IDA) is a serious issue of health care and is one of the most important nutritional problems in the world. This study was aimed to assess knowledge, attitude and practice of female students in Ilam city considering IDA in 2013. Material & methods: In this descriptive (cross- sectional) study, 291 high school girl students participated selected by cluster random sampling from 25 schools in the city of Ilam,. The Data were collected by valid and reliable questionnaire and were analyzed by SPSS16 software. Findings: The results show that 18.2% of the students had good knowledge, 49.5% good attitude and 13.7% had a good behavior. Chi-square test shows a significant relationship between student practice about IDA and their field of Study (p< 0.05). But the relationship between the knowledge, attitude and practice of students about IDA and other demographic variables was not statistically significant (p>0.05). Discussion & Conclusion: According to the result of this study and the importance of IDA and its consequential effect on learning and educational failure, performing the educational program about IDA for this group of students seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فروغ شهالوند | forogh shahalvand
ilam university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

زینب غضنفری | zeinab ghazanfari
ilam university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

اسکندر غلامی پریزاد | eskandar gholami parizad
ilam university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

عبدالحسین پورنجف | abdol hossein pournajaf
ilam university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

الهام رنجبر | elham ranjbar
ilam university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1934-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-22996.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات