مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۶۸

عنوان فارسی ارزیابی و اندازه گیری شدت روشنایی در مدارس ابتدایی شهر ایلام در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روشنایی یکی از مهم ترین مباحث فیزیکی محیط کار می باشد. از نور نه تنها جهت رویت اشیاء و انجام کارها بلکه به عنوان عاملی برای ایجاد یک محیط کار مطبوع و دلپذیر استفاده می شود. از آن جایی که نور روز می تواند از طریق ارتقای سطح سلامت، باعث افزایش کارایی دانش آموزان شود بنا بر این مطالعه حاضر با هدف ارزیابی روشنایی توام در مدارس ابتدایی شهر ایلام صورت گرفته است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی در سال 1392 در تعدادی از مدارس ابتدای شهر ایلام انجام گرفته شد. پس از تقسیم بندی شهر ایلام به 5 منطقه از هر منطقه یک مدرسه و مجموعاً 5 مدرسه که هر کدام 10 کلاس دارند به عنوان نمونه انتخاب شدند و بر اساس روش الگوییIESNA صورت گرفته که مقادیر اندازه گیری شده وارد SPSS vol.16 شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون های آماری مناسب(فراوانی، کراستب) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش: نتایج مطالعه نشان داد که 58 درصد مدارس از کیفیت روشنایی مطلوب برخوردار بودند و 42 درصد وضعیت نامطلوبی داشتند. هم چنین یافته ها نشان داد که 62 درصد مدارس دارای شدت روشنایی استاندارد می باشند. بر اساس یافته های این پژوهش میزان درخشندگی سطوح و مطلوبیت کیفی روشنایی بیشترین تاثیر را بر مقدار شدت روشنایی عمومی داشته اند. حداقل مقدار شدت روشنایی اندازه گیری شده 30/303 و بیشترین مقدار آن 50/875 لوکس می باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده علت اصلی عدم تطابق مقادیر روشنایی با استاندارد و سطح مطلوبیت می توان به قرار گرفتن مدارس در قسمت جنوبی و نسبت مساحت پنجره به سطح اتاق اشاره کرد که پیشنهاد می شود جهت برطرف کردن این نقایص طراحی ها مطابق با الگوهای استاندارد و هم چنین بهره گیری بیشتر از نور طبیعی انجام گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شدت روشنایی، IESNA، مدارس ابتدایی، ایلام

عنوان انگلیسی Evaluation and Measurement of Lighting Intensity in the Primary Schools of Ilam in 1392
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Illumination is one of the most important physical issues in work environment. Lighting is used not only in order to see the objects and do activities, but also as a factor for creating a pleasant work environment. Since daylight can increase performance in students, and it does via improving health promotion, so this study was performed to evaluate the combined lighting of primary schools in Ilam. Materials & Methods: This descriptive - analytic study was performed in 1392 in a number of primary schools of Ilam. To select the sample, Ilam was divided to 5 regions. Then just one school with 10 classes was selected of every region, so we had totally 5 schools. In according to pattern of Illuminating Engineering Society of American (IESNA), measured values were entered into SPSS version 16. The obtained results were analyzed using the appropriate statistical tests such as descriptive statistics and Chi-square. Findings: The results showed that the lighting quality in 58% of schools was ideal, and 42% had an undesirable situation. The results also showed that 62% of schools had the standard illumination intensity. According to the findings of this study, two factors had the greatest impact on the illumination intensity: the surfaces luminosity, and the quality of illumination. The minimum and maximum lighting intensity values were 303/30 and 875/50 lux respectively. Discussion & Conclusion: According to the obtained results, the main cause of non-compliance with the standard lighting values can be the southern location of schools, and the ratio of window area to room. It is recommended that to solve these shortcomings, designing in accordance with the standard patterns and also taking more advantages of natural light be carried out.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Lighting intensity, IESNA, Primary schools, Ilam

نویسندگان مقاله حدیث پاکیده | h pakideh
ilam university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

حجت اله کاکایی | h kakaie
ilam university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

فیض اله میرزایی | f mirzaie
ilam university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

شبنم ابدال بیگی | sh ebdalbeygi
ilam university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

مسعود پورنجف | m poornajaf
branch ,islamic azad university sanandaj
واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد سنندج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

احسان محمدی | e mohammadi
ilam university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فرهاد فراستی | f ferasati
ilam university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2273-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23064.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات