مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۷، صفحات ۱۰۷-۱۱۴

عنوان فارسی ارزیابی مهارت‌ های لازم برای حل یک تکلیف پیچیده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استفاده از رویکردهای فعال یادگیری نظیر روش مبتنی بر حل مسئله در بهبود مهارت های یادگیری مؤثرتر است. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مهارت ‌های لازم برای حل یک تکلیف پیچیده در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. مواد و روش ‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی تعداد 182 دانشجو به صورت تصادفی خوشه‌ ای از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انتخاب شدند. برای جمع ‌آوری داده‌ ها از پرسش نامه استاندارد فراشناختی حالتی دانشجویان(State Metacognitive Inventory) استفاده شد که بلافاصله بعد از امتحانات تکمیل شدند. یافته ‌های پژوهش: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 35/1±46/20 بود. بیشترین و کمترین همبستگی بین بعد برنامه ‌ریزی با راهبرد شناختی(698/0r=) و بررسی خود با راهبرد شناختی(492/0r=) بود. بین نمره امتحانی با ابعاد مهارت حل مسئله ارتباط معناداری دیده نشد. ارتباط بین نمرات امتحانی در دانشجویان با وضعیت سکونت مختلف معنادار بود(P=0.017) و میانگین نمره امتحانی در دانشجویان غیر بومی بیشتر از بومی بود. بحث و نتیجه‌ گیری: میانگین نمره کل مهارت های حل تکلیف دانشجویان مورد بررسی وضعیت مطلوبی ندارد. دانشجویان غیر بومی به دلیل زندگی در شرایط خوابگاه و در رقابت قرار گرفتن با سایر دانشجویان، نمرات بالاتری را نسبت به دانشجویان بومی در دروس امتحانی‌ کسب می ‌کنند. بنا بر این برای بهبود مهارت های تفکر، حل مسئله و انتقال تجارب مطالعاتی دانشجویان به همدیگر خصوصاً در دانشجویان بومی، باید راهکارهایی مثل مشاوره فردی یا گروهی در رابطه با روش ‌های صحیح مطالعه یا حتی اجرای کار گروهی را در پیش گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت، حل تکلیف، پرسشنامه فراشناختی حالتی، بوشهر

عنوان انگلیسی Evaluation of Necessary Skills for Solving a Complex Task in Students of Bushehr University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The use of active learning approaches, such as problem-based meth-od, is effective in improving learning skill-s. The aim of this study was to assess the skills needed to solve a complex task in students of Bushehr University of medical sciences. Materials & Methods: In this cross-secti-onal study, 182 students of Bushehr Uni-versity of Medical Sciences were selected randomly. Data were collected by using of State Meta cognitive Inventory standard questionnaire (SMI). The questionnaires were completed immediately after exams. Finding: The average and standard devi-ation of age in the students were 20.46 ± 1.35 years. The highest and lowest cor-relations were r=0.698 (between plan-ning dimension and cognitive strategy) and r=0.492 (between self-checking and cogn-itive strategy), respectively. There was not any significant correlation between scores of exam and problem solving skills. The correlation among test scores of students and different living status was significant (p=0.017), and the average of test scores w-as higher in non-native students than the native ones. Discussion & Conclusion: The average of total scores regarding to homework solving skills in considered students is not in a suitable and desirable status. The non-in-digenous students get higher scores than the native ones, because they compete with the other students living in dormitory. There-fore, to improve problem solving and thin-king skills, and exchanging experiences am-ong students, particularly native students, some procedures like individual or group counseling regarding to the correct methods for studying or even group working, should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محسن هاشمی | seyed mohsen
master of science
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رقیه چناری |
master of science of bushehr
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (Bushehr university of medical sciences)

رحیم طهماسبی |
master of science of bushehr
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1400-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23078.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات