مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۶۵-۷۳

عنوان فارسی بررسی اثر عوامل شخصیتی بر میزان بازیابی حافظه سرگذشتی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: بسیاری از مطالعات در حوزه حافظه به بررسی حافظه سرگذشتی و عوامل موثر بر آن می پردازد. با توجه به نقش ویژگی های خلقی افراد بر بازیابی خاطرات آنان، پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر عوامل شخصیتی بر میزان بازیابی حافظه سرگذشتی انجام شده است. مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد بررسی کل دانشجویان دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 146 نفر از آنان در مراکز فردوس، بیرجند و قاین مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه برآورد حافظه سرگذشتی (SAM) جهت تعیین نمره حافظه سرگذشتی و فرم کوتاه پرسشنامه ارزیابی پنج عامل شخصیت ((NEOFF-I جهت تعیین نمره آزمودنی ها در عوامل پنجگانه شخصیتی بود. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS نسخه 18 ثبت و جهت تحلیل از آزمون‌های رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد تمامی عوامل شخصیتی پیش بینی کننده های نمره حافظه سرگذشتی می باشند(01/0< p) و عوامل روان نژندگرایی، برون گرایی و با وجدان بودن، بیشترین میزان واریانس متغیر ملاک را تبیین می کنند. علاوه بر این تاثیر عوامل جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان بر حافظه سرگذشتی نیز بررسی شد که نتایج حاکی از عدم تاثیرگذاری این دو عامل بر حافظه سرگذشتی در جامعه مورد بررسی بود. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت ویژگی های شخصیتی افراد می تواند بر بازیابی خاطرات سرگذشتی آنان تاثیر گذار باشد و تفاوت های تحصیلی و همچنین تفاوت های جنسیتی افراد نمی توانند برای یادآوری خاطرات سرگذشتی عواملی تعیین کننده‌ای باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of personality factors on retrieval of autobiographical memory
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Many studies in the field of memory is done in related to autobiographical memory and factors affecting it. Considering the role of mood's characteristics on retrieving of memory, This study was conducted to investigate the effects of personality factors on retrieval of autobiographical memory. Materials & methods: The research method was correlation and statistical population consisted of all Payam Noor University Students in South Khorasan Province that 146 of them were selected by multi-stage random cluster sampling method. SAM questionnaire is used to determine of students score in autobiographical memory and NEOFF-I questionnaire is used to determine of students score in five factors of personality. Data were analyzed by using regression and univariate on SPSS 18 software. Finding: Results showed that all personality factors are predictors of autobiographical memory score (p< 0/01). In addition, investigated the effects of gender and field of study on retrieval of autobiographical memory, which the results showed no effect of these two factors on students' autobiographical memory. Discussion & conclusion: The results showed that the five factors of personality can act as predictors of students' autobiographical memory. Also factors such as educational and gender differences cannot be effective for the retrieval of autobiographical memories. Keywords: Autobiographical memory, personality factors, gender differences, educational differences, Payam Noor University.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد مشکی | m moshki
دانشگاه پیام نور، فردوس

حسین زارع | h zare
دانشگاه پیام نور فردوس


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1258-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23133.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات