مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۲۲۵-۲۳۳

عنوان فارسی بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده بهداشت و معماری در مورد اکستازی و عوارض ناشی از مصرف آن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه استفاده از مواد روان گردان گسترده شده و سهولت دسترسی به این مواد آثار زیان بار آن را افزایش داده است. بنا بر این پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان در مورد اکستازی و عوارض ناشی از مصرف آن انجام گردید. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 254 دانشجوی مقطع کارشناسی از دانشکده های بهداشت و معماری دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته روایی و پایایی متشکل از چهار بخش سوالات دموگرافیک، سوالات آگاهی، سوالات نگرش و سوالات مربوط برخی ویژگی ها و رفتارهای مربوط به مصرف اکستازی بود که توسط دانشجویان تکمیل گردید. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS vol.16 و با استفاده از آزمون های t-test و آنالیز واریانس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش: از 254 نمونه مورد بررسی 116 نفر مرد و 138 نفر زن بودند. 122 نفر از دانشجویان رشته بهداشت و 132 نفر در رشته معماری تحصیل می کردند. بر اساس نتایج 95 درصد دانشجویان اظهار کردند اکستازی مصرف نکرده اند و 79 درصد اعلام کردند که احساس نیاز به برگزاری کلاس دارند و 62 درصد نیز مایل به شرکت در کلاس آموزشی بودند. 4/50 درصد دانشجویان آگاهی متوسط و 3/67 درصد آن ها نگرش خوب داشتند. هم چنین رابطه معناداری بین آگاهی و نگرش با رشته تحصیلی، جنسیت و محل اقامت مشاهده نشد.(P>0.05) بین آگاهی و وضعیت تاهل نیز رابطه معناداری به دست نیامد، اما بین نگرش و وضعیت تاهل رابطه معنی داری وجود داشت.(P=0.0001) بحث و نتیجه گیری: بر طبق یافته های این تحقیق میزان آگاهی و نگرش مثبت دانشجویان نسبت به عوارض اکستازی در حد مطلوب و مناسب نبود. لذا پیشنهاد می گردد از نتایج این مطالعه جهت ارائه برنامه های آموزشی موثر و دقیق برای ارتقاء سطح آگاهی و نگرش دانشجویان و عموم مردم استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اکستازی، آگاهی، نگرش

عنوان انگلیسی Study of students' knowledge and attitudes about ecstasy and its complications among student of health and architecture schools
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, ecstasy abuse has been extended. Also, the substance has an easy access that increases their damaging effects. Therefore, this study aimed to de-termine the knowledge and attitude of students about ecstasy and its com-plications. Materials & Methods: In this cross-sectio-nal study, 254 undergraduate students were selected by random sampling in the health and architecture schools of Shahid Beheshti University. Data collection tool was a researcher-made questionnaire with high reliability and validity that included four sections demographic, knowledge about ecstasy attitudes and behavior toward ecs-tasy. The questionnaire was completed by the students under study. The data were analyzed using SPSS 16 and statistical tests, T-test and ANOVA. Findings: Participants in this study were 116 (45.65%) male and 138 (54.35%) fem-ale students. 122 (48.5%) students were fro-m the school of health, and 132 (51.95%) were from the school of architecture. 95% of students had used ecstasy and 79% stated that they need to attend in courses related to ecstasy and its complications. 62 % tended to participate in workshops. About 50.4% of the students had a moderate level of knowledge, and about 67.3% of them had a good attitude. Also, knowledge and attitude had not significant associations with disc-ipline, gender and place of residence (p>0.05). There was no significant assoc-iation between knowledge and marital status, but there was a significant relation-nship between positive attitudes toward effects of ecstasy and marital status (p=0.0001). Discussion & Conclusion: According to the findings, the students' knowledge and their positive attitudes towards effects of ecstasy were not desirable and appropriate. It is suggested that the finding of the study will be used to provide effective education programs and to promote the knowledge and attitude of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ecstasy, knowledge, attitude

نویسندگان مقاله علی رمضانخانی | a ramazan khani


پیمان پناهی | p panahi


علی اصغر سمنانی | a semnani


رضا کوهی | r kohi


نیما صدری | n sadri


ذبیح اله قارلی پور | z gharli pour


اکبر بابایی حیدر ابادی | a babaee haidar abadi


معصومه ایمانزاد | m imanzad


طاهره آذر آبدار | t azar abdar


محمدرضا منصوری | m mansori



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-200&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23240.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات