مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۵۶-۶۲

عنوان فارسی بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به پژوهش
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در سال های اخیر انتقال دانش و استفاده از شواهد پژوهش برای ارتقاء سلامت در سطح جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش، همواره از ابزارهای پیشرفت مادی و معنوی بشر بوده است. تحقیقات در حیطه بهداشت و سلامتی برای پیشرفت مراقبت های بهداشت و درمان بسیار ضروری بوده و نقش محوری و بسیار مهمی را در علوم پزشکی ایفا می نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص پژوهش انجام پذیرفت. مواد و روش‌ ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به شیوه مقطعی انجام گرفت، تعداد 256 نفر از افراد نمونه‌ به روش تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ساخت محقق بود. پس از جمع‌ آوری اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS vol.18 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی(کای دو، تست دقیق فیشر) تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش: تحلیل نتایج نشان داد که 4/64 درصد از آزمودنی ها از آگاهی ضعیفی در زمینه پژوهش برخوردار بودند و نگرش 2/63 درصد از آزمودنی ها در حد متوسط بود. بین آگاهی دانشجویان و مقطع تحصیلی آن ها ارتباط معنادار وجود داشت، به طوری که دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر از آگاهی بیشتری در زمینه پژوهش برخوردار بودند.(P< 0.05) بین سطح نگرش دانشجویان با مقطع تحصیلی و محل سکونت آن ها ارتباط آماری معنادار وجود داشت،(P< 0.05) به طوری که دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالاتر و ساکن خوابگاه از نگرش بهتری در خصوص پژوهش برخوردار بودند. بحث و نتیجه گیری: ایجاد تغییرات در نظام آموزشی جهت برآورده شدن نیازهای دانشجویان ضروری به نظر می رسد. هم چنین به دروسی چون روش تحقیق می بایست بیش از پیش توجه گردد و انجام پژوهش ‌ها به صورت کاربردی تر و به سمت اجرای عملی تحقیق سوق نماید. جهت بهبود نگرش دانشجویان در زمینه پژوهش، در روند اجرای پژوهش حمایت های لازم برای آن ها فراهم شود و فعالیت های علمی دانشجویان بیشتر مورد توجه و ارزش گذاری قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، نگرش، پژوهش

عنوان انگلیسی Khowledge and Attitude of Students Toward Research in Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The transfer and utilization of research evidence in health promotion have caught a great attention in recent years. R-esearch has been the means of material and spiritual progress for human being. Health research is prerequisite for the enhancement of health and treatment maintenance and plays a pivotal role in medical sciences. This study was done to determine the kho-wledge and attitude of students toward re-search in Isfahan University of Medical Sciences. Materials & Methods: This study was a descriptive-analytical survey assessing kho-wledge and attitude of students toward rese-arch in 2012. A total number of 256 stud-ents were recruited in this study using a ran-domly sampling method. Data were collec-ted using a reasercher-designed question-naire. Obtained data analyzed by SPSS18 software and two categories of descriptive and inferential statistical methods (Chi-Sq-ure and Fisher exact tests). Findings: The results of the study indicated that 64.4 % of participants had a poor knowledge toward research and 63.2 % of them had a moderate knowledge toward re-search.There was a significant relation bet-ween knowledge and educational level am-ongst students, so that the students with higher educational level had more know-ledge regarding research (P< 0.05). Also, the attitude of students had a significant rela-tion with their educational level and reside-nce (P< 0.05). So that students with higher educational level and resident in dormitory had a better attitude toward research. Discussion & Conclusion: Changings in the educational system to meet the needs of stu-dents may be necessary. It should pay more attention than before to the courses such as practical research methods to improve the practical implementation of research, to pr-omote students' attitudes toward research and to provide the process of collaboration and necessary support among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله knowledge, attitude, research

نویسندگان مقاله الهام ایزدی | e eizadi


مهنوش رییسی | m raeisi


غلامرضا شریفی راد | gh sharifirad


الهه توسلی | e tavasoli


زینب غضنفری | z ghazanfari


سید همام الدین جواد زاده | h javadzade



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-183&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23256.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات