مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۶، صفحات ۲۰۸-۲۱۴

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی با تیپ‌های شخصیتی (A,b) و رضایت شغلی در میان مربیان مهدهای کودک شهرستان‌ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه اهمیت و نقش سرنوشت ساز شغل در ابعاد گوناگون زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، هر شغلی با استرس همراه است اما برخی مشاغل استرس‌های زیادی دارند، حرفه معلمی به خصوص معلمی در سطح پیش دبستان و مهدکودک از جمله مشاغل پر استرس است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین تیپ شخصیتی B، A و رضایت شغلی با مولفه‌های فرسودگی شغلی مربیان مهدهای کودک شهرستان ایلام بود. مواد و روش ها: این پ‍‍ژوهش برروی 100 نفر از مربیان مهدهای کودک شهرستان ایلام ، که به صورت تصادفی از یک جامعه 250 نفری انتخاب شده بودند انجام گرفت. از طریق پرسشنامه مسلچ، پرسشنامه اسمیت و کندال و پرسشنامه فریدمن و روزنمن اطلاعات جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیت B، A و مولفه‌های فرسودگی شغلی همبستگی وجود ندارد، اما همبستگی بین رضایت شغلی با دو مولفه مسخ شخصیت (P<. /. 5) و کاهش رشد شخصی (P<. /. 1) منفی و معنادار است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بر اساس عوامل شخصیت B، A و رضایت شغلی نمی توان مولفه‌های خستگی عاطفی و مسخ شخصیت را پیش بینی کرد. اما بر اساس عوامل شخصیت B، A و رضایت شغلی می‌توان مولفه کاهش رشد شخصی (P<. /. 1) را پیش بینی کرد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش ، میتوان نتیجه گرفت که عوامل شخصیت B، A و رضایت شغلی نمی توانند دو مولفه خستگی عاطفی و مسخ شخصیت را پیش بینی کنند اما می‌توانند مولفه کاهش رشد شخصی را پیش بینی کنند. همچنین نتایج نشان داد که میزان فرسودگی شغلی (کاهش رشد شخصی) و رضایت شغلی مربیان مهدهای کودک شهرستان ایلام در سطح بالایی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرسودگی شغلی، رضایت شغلی، تیپ های شخصیتی B، A.

عنوان انگلیسی relationship between personality types (A&B) and job satisfaction with job exhaustion among kindergarten educators of Ilam city
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Importance and decisive role in various aspects of human life is no secret jobs, each job is associated with stress, but some jobs are very stressful, especially in the teaching profession, teaching in pre-school and kindergarten, including stressful jobs. The purpose of this study was to determine the relationship between personality type B, A component of burnout and job satisfaction of teachers kindergartens had Ilam city. Materials and Methods: The study was performed on 100 cases of Ilam city kindergartens teachers, randomly selected from a population of 250 patients was performed. Maslach questionnaire Questionnaire Kendall Smith and Friedman Rvznmn questionnaire data were collected. Data were analyzed using correlation and multiple regression. Findings: The results showed that the character of B, A and components of job exhaustion, there is no correlation, but the correlation between job satisfaction components depersonalization (P <. /. 5) and personal growth (P <. /. 1) negative and significant. Multiple regression analysis also showed that based on personality factors, B, A, and job satisfaction, emotional exhaustion and depersonalization components can not be predicted. But based on the character of B, A and job satisfaction may be a component of personal growth (P <. /. 1) predicted. Conclusion: According to findings, concluded that personality factors, B, A, and job satisfaction, emotional exhaustion and depersonalization two components can not be predicted, but also can predict the components of personal growth. The results showed that job exhaustion (personal growth) and a high level of job satisfaction of teachers in kindergartens city of Ilam. Key words: job exhaustion, job satisfaction, personality types (A&B)
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله job exhaustion, job satisfaction, A, B personality.

نویسندگان مقاله عباس نصراللهی | a asrollahi


رضا دادفر | r dadfar


وحید احمدی | v ahmadi


فرهاد فیصربیگی | f ghaisarbegi


صادق رستمی | s rostami


حمزه ویسی | h visi


علی جعفری | a jafari



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1224-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23273.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات