مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۹۱-۹۸

عنوان فارسی تأثیر سرعت گیر در بروز سوانح و حوادث رانندگی در کاشان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سهم عمده ای از سوانح ترافیکی به علت سرعت غیر مجاز ایجاد می شود. از طرفی به منظور کاهش سرعت عبور و مرور وسایل نقلیه در سطح خیابان های شهر کاشان در فواصل مشخصی تعدادی سرعت گیر ساخته شده است. محققین برخود لازم دانستند طی انجام یک طرح تحقیقاتی مداخله مذکور را از نظر تأثیر بر سوانح و حوادث ترافیکی مورد ارزیابی قرار دهند. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت شبه تجربی(قبل و بعد) صورت گرفت. آمار حوادث ترافیکی ثبت شده و مشخصات آن در مدت یک ماه قبل از نصب سرعت گیرها ثبت گردید و میانگین روزانه آن محاسبه گردید سپس آمار حوادث ترافیکی ثبت شده و مشخصات آن در مدت یک ماه بعد از نصب سرعت گیرها ثبت گردید. آمار مذکور با هم و دوره متناظر سال قبل مقایسه گردید. یافته های پژوهش: این مطالعه نشان داد میانگین روزانه تعداد مصدومین ناشی از سوانح ترافیکی مراجعه کننده به بیمارستان ها در ماه اول طرح ایجاد سرعت گیر در سطح خیابان های شهر کاشان در مقایسه با ماه قبل از اجرای آن کاهش یافته است که این کاهش در سطح P< 0.001 از نظر آماری معنی دار بوده است. نوع صدمات وارد شده به مصدومین در ماه اول اجرای طرح ایجاد سرعت گیرها در مقایسه با ماه قبل از اجرای آن، نشان می دهد که در ماه اول اجرای این طرح، بروز صدمات شدید(شامل شکستگی و پارگی) در صدمه دیدگان مورد بررسی، کاهش معنی داری(P< 0.0001) نسبت به ماه قبل از اجرای طرح داشته است. بحث و نتیجه گیری: این مطالعه از معدود مطالعاتی است که در کشور به ارزیابی اثرات یک مداخله در مشکلات ترافیکی از دیدگاه سلامت می پردازد. با توجه به نتایج این مطالعه، علاوه بر این که اجرای طرح ایجاد سرعت گیر در سطح خیابان های شهر کاشان تعداد سوانح ترافیکی را کاهش داده است، موجب ایجاد تغییراتی در الگوی این سوانح شده و صدمات شدید به مصدومین تا حدی کاهش یافته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوانح ترافیکی، سرعت گیر

عنوان انگلیسی The Effect of Road Bump on The Incidence of Road Accidents in Kashan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Most of the traffic accidents are caused due to high speed. To decelerate vehicles traffic speed in the streets of the city of Kashan, a number of road bumps were made at defined intervals. This study was designed to study the effect of the road bumps on the incidence of traffic accidents. Materials & Methods: This study was performed as a semi-empirical survey (before and after). The statistics of traffic accidents and their characteristics were recorded one month before the installation of the road bumps and the average calculated on a daily basis. Then, the statistics of traffic accidents and their characteristics were recorded one month after the installation of the road bumps. The mentioned statistics compared with each other and with the previous year. Findings: This study indicated that the daily average number of casualties caused by traffic accidents and referred to hospitals was decreased in the first month of the plan in the streets of the city of Kashan, compared to previous month (p< 0.001). In the first month of the plan, serious injuries (fractures and lacerations) decreased compared to the previous month (p< 0.001). Discussion & Conclusion: This research is one of the few studies that evaluated the effects of an intervention on the problems of traffic from the view point of health. The results indicated that execution of the program decreased the number of traffic accidents and created changes in the pattern of injuries and decreased the incidence of major injuries.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله traffic accidents, road bump

نویسندگان مقاله رضا وفایی | r vafaee


حمیدرضا گیلاسی | hr gilasi


علی مرادی | a moradi


ذبیح اله قارلی پور | z gharli pour


الهه توسلی | e tavasoli


علی عمارلویی | a amarloei



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-154&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات