مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۰۷-۱۱۳

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای اجرای طرح درس توسط اساتید در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه ریزی و اهداف یک درس که توسط استاد در ابتدای جلسه ارائه می شود یکی از مهم ترین و مؤثرترین عوامل در روند یادگیری فراگیران می باشد. جمع بندی این پارامترها در پایان درس و ارائه خلاصه ای از برنامه جلسه آتی از اهمیت ویژه ای جهت یادگیری دانشجویان بر خوردار است. چند سالی است که ضرورت تدوین طرح درس، در گروه های آموزشی رشته های علوم پزشکی به گونه ای فراگیر مطرح گردیده است. به همین دلیل این مطالعه جهت بررسی نحوه اجرای طرح درس و مقایسه آن در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی(cross-sectional) بر روی 508 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه های علوم پزشکی شیراز(217 نفر) و دانشگاه شیراز(291 نفر) انجام شد، که از هر دانشگاه 5 درصد از دانشجویان به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و از هر دانشکده نیز با توجه به نسبت دانشجویان آن دانشکده به کل دانشجویان دانشگاه نمونه انتخاب گردید. یافته های پژوهش: در این مطالعه 223 نفر (9/43 درصد) مرد و 285 نفر(1/56 درصد) زن شرکت داشتند که میانگین سنی آن ها 22 سال بود. در این مطالعه مشخص شد که رعایت طرح درس در ترم های مختلف یکسان بود و تفاوتی در دو دانشگاه مشاهده نشد.(P>0.05) به طوری که میانگین نمره رعایت اجرای طرح درس در دو دانشگاه علوم پزشکی و شیراز به ترتیب 33 و 34 از 60 بود. استفاده از وسایل کمک آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی نسبت به دانشگاه شیراز بیشتر بود. استفاده اساتید از منابع جدید علمی در دانشگاه علوم پزشکی خوب و در دانشگاه شیراز در حد متوسط بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد.(P< 0.05) در مطالعه حاضر ایجاد انگیزه در دانشجویان برای مطالعه و پژوهش در حد پایین، ولی موارد دیگر در حد خوب ارزیابی گردید. بحث و نتیجه گیری: شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری دانشجویان به منظور رفع مشکلات و نارسایی های سیستم آموزشی بسیار مهم است. در این مطالعه مشاهده گردید میزان آگاهی دانشجویان از طرح درس در سطح متوسطی می باشد و در دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز از وسایل کمک آموزشی در حد پایینی استفاده می شود. استفاده بیشتر از وسایل کمک آموزشی و استفاده از منابع جدید علمی از مزیت های اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به دانشگاه شیراز می باشد. برای کاهش نقاط ضعف در هر دو دانشگاه می توان با برگزاری گارگاه های آموزشی برای اساتید قدم های مؤثری برداشت تا دانشجو کمتر مصرف کننده علم باشد و قدری نیز در تولید علم تلاش کند تا شاهد پیشرفت روزافزون دانشجو و دانشگاه در زمینه های علمی و پژوهشی باشیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح درس، دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز

عنوان انگلیسی Comparative Analysis of the Implementation of Lesson Planning By The Professors at Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The planning and objectives of a lesson introduced by a professor at the beginning of each session is one of the most effective and important factors that help improve students' learning. Collecting of these parameters at the end of each lesson and the presenting of a summary of the next session has a significant impact on the students’ learning. Over the past few years, the importance of lesson planning has been discussed in a broad scope among educational groups of Medical Schools. The study was performed to evaluate and compare lesson planning protocols by the professors at Shiraz University and Shiraz University of Medical Sciences. Materials & Methods: This cross-sectional study was conducted on 508 students of different departments of Shiraz University of Medical Sciences (217 students) and Shiraz University (291 students). From each of these universities 5% of the students were chosen randomly and also from each department, students were selected depending on the number of students at that department. Findings:223 men (43.9%) and 285 women (56.1%) whose average age was 22 years participated in the survey. This study showed that lesson planning methods were exerted in a same manner in different terms and that no difference was observed between the two universities (P>0.05). The average of the scores given to the lesson planning in both Shiraz University of Medical Sciences and Shiraz University were 33 and 34 out of 60, respectively. Teaching aids were used more at Shiraz University of Medical Sciences than at Shiraz University. Using new scientific resources at Shiraz Medical School was good but the same thing at Shiraz University was average and their difference was statistically significant (P< 0.05).The current survey showed that educational motivation in students was low, but the motivation in other aspects was good. Discussion & Conclusion: Identifying the important factors that affect learning is quite important to help remove inadequacies and solve problems in any educational system. This study revealed that the students’ level of knowledge in lesson planning was relatively low. In both mentioned universities the teaching aids were used at a low level. One advantage of Shiraz University of Medical Sciences was that their professors used teaching aids more than the professors of Shiraz University. In order to decrease the shortcomings and make students more productive and scientific in both universities, it is crucial that educational workshops to be organized for professors. In this way, we would witness a day in which both students and professors of our country are striving more to advance the frontiers of science.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه امیدی | r omidi


کامل قبادی | k ghobadi


فریبا قهرمانی | f ghahramani


فاطمه حسینی | f hosaini


مریم قلندری | m ghalandari


ذبیح اله قارلی پور | z gharli pour


الهه توسلی | e tavasoli


هاشمیه چهره | h chehre



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-156&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23316.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات