مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۲۶-۲۳۶

عنوان فارسی تبحر حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعال/ کم توجه
چکیده فارسی مقاله هدف از این تحقیق بررسی تبحر حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی بود. این مطالعه از نوع توصیفی، مقایسه و غیر مداخله ای است که جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پسر شهرستان مریوان با میانگین سنی 2/9 تشکیل می دهد. نمونه آماری شامل 20 کودک با اختلال اختلال بیش فعالی کم توجهی و 20 کودک همسن و همجنس بدون اختلال بودند. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی بوسیله پرسشنامه والدین و معلم کانرز که روایی و پایایی این پرسشنامه در ایران با روش آلفای کرونباخ 81% و با تائید متخصصان روانپزشیکی مناسب ارزیابی شده است، در تحقیق حاضر از نسخه 48 ماده ای که پنج عامل؛ مشکلات سلوک، مشکلات یادگیری، روان تنی، تکانشگری، بیش فعالی و اضطراب را شناسایی می کند، استفاده شد. نشانه ها در یک مقیاس 4 گزینه ای 3-0 (صفر = هرگز، 1= فقط کمی، 2= کمی زیاد، 3= خیلی زیاد) درجه بندی می شوند. شناسایی و پس از آن هر دو گروه از طریق فرم بلند آزمون تبحر حرکتی بروینینکس – ازرتسکی با همدیگر مقایسه شدند. برای مقایسه داده ها در گروهها از آزمون T مستقل و با استفاده از نرم افزار SPSS 13 تجزیه و تحلیل گردید.( 05/0 > Ρ). نتایج نشان داد که پسران عادی در مهارتهای درشت و در مهارتهای ظریف و همچنین تبحر حرکتی بهتر از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی یودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Motor proficiency in children with ADHD
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to survey motor proficiency in children with ADHD. This study was descriptive, comparative and non-intervention. Forty children selected by regarding to aims of study and, assigned into two groups (ADHD and control) randomly. Bruininks-oseretsky test of motor proficiency and Conner's Parent and teacher Questionnaire was used for data collection. The parents or the teachers of all children completed questionnaires. The symptoms of ADHD were conduct disorder, oppositional defiant disorder, anxiety, mood, and other internalizing disorders. A standardized algorithm was applied to the PACS to derive each of the all DSM-IV ADHD symptoms, providing operational definitions for each behavioral symptom. These were combined with items that were scored zero (‘‘never’’) to 3 (‘‘extreme’’) in the teacher-rated Conners’ ADHD subscales, to generate the total number of hyperactive-impulsive and inattentive symptoms of the DSM-IV symptom list. The t –student test were used to determine the statistical difference in variables of study in significant level of p≤0/05. All data was analyzed using the SPSS. The results indicated that Gross motor skills, Fine motor skills and motor proficiency in normal children better than children with ADHD do.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعدی سامی | s sami


ناصح کریمیانی | n karimiani


سمکو سید ابراهیمی | s saeid ebrahimi


مهدی حکیمی | m hakimi



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-229-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23328.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تربیت بدنی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات