مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۷۰-۷۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه همدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب امتحان یک پدیده جهانی است که سالیانه عملکرد تحصیلی میلیون ‌ها دانش ‌آموز و دانشجو را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، با توجه به شیوع بالای و تأثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌ آموزان، روش‌ های متعددی برای کاهش آن ایجاد شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان دانش‌ آموزان انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی، با اجرای پرسش ‌نامه اضطراب امتحان(TAI) بر روی دانش‌ آموزان دختر پایه اول دبیــرستان، تعداد 60 نفر دانش ‌آموز دارای اضطراب امتحان شناسایی شده‌ اند و به طور تصـــادفی در گروه‌ های آزمایش و کنترل قرار گرفته ‌اند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه آموزش مدیریت زمان دریافت نموده ‌اند و گروه کنترل مداخله‌ ای دریافت نکرده ‌اند، سپس داده‌ های جمع‌ آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS Vol.16 و اجرای آزمون تجزیه و تحلیل کواریانس تک متغیره(ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ های پژوهش: یافته‌های این پژوهش نشــان داد که آموزش مدیریت زمان بر اضطــراب امتــحان دانش‌ آموزان تأثیر معنی‌ داری داشته است. زیرا سطح معنی ‌داری مقدار F به دست آمده(294/29) با درجه آزادی 1 و 54 کمتر از 05/0 است. بنا بر این تفاوت میانگین نمرات اضطراب امتحان در گروه کنترل و آزمایش معنی ‌دار بوده و با 95 درصد اطمینان می‌ توان گفت آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان موثر بوده است. با توجه به مجذور اتا مقدار این تأثیر حدود 35 درصد بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: برای کاهش اضطرب امتحان در مدارس می ‌توان از آموزش مدیریت زمان به عنوان روشی نوین استفاده کرد. ضرورت دارد پژوهشگران با انجام پژوهش ‌های بیشتر به دنبال گردآوری برنامه ‌های آموزشی مدیریت زمان متناسب با نیازهای دانش ‌آموزان باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، اضطراب امتحان، مدیریت زمان، دانش‌آموزان دختر.

عنوان انگلیسی The Effect of Time Management on Test Anxiety of First Grade High School Girls in Hamadan City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Test anxiety is a universal phenomenon that affects the educational functions of millions of students for years. Considering high prevalence of that and the negative affection on educational functions of students, several methods have been developed to reduce that. So this research aims at surveying the effect of time man-agement on reducing test anxiety of stud-ents. Materials & Methods: In this experimental studies, with the Test Anxiety Question-naire (TAI) on first grade high school, 60 students were identified with test anxiety condition and randomly put into the exper-imental and control groups. The experi-mental group received 10 sessions of time management education and the control group did not receive any intervention. All data were analyzed by using of the SPSS statistical software, version 16, and the statistical test, single variant co-variance (ANCOVA(, was applied. Findings: The findings showed that, time management training had a significant eff-ect on the students' test anxiety. Because the achieved significance level of F (29.294) with the 1 and 54 degrees of freedom is less than 0.05. So the difference of anxiety sco-res between the control and test groups was significant, and with the confidence 95%, it could say that the time management trai-ning was effective in reducing the test an-xiety. Due to eta squared value, the effect was %35, approximately. Discussion & Conclusion: The time manag-ement training could be used as a new method to reduce test anxiety in high school students. The conduction of further resea-rches is necessary to collect time manag-ement training programs in accordance with the needs of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله anxiety, test anxiety, time mana-gement, girl student

نویسندگان مقاله ابوالقاسم یعقوبی | a yaghobi


حسین محققی | h mohagheghi


نصرالله عرفانی | n erfani


ناهید الفتی | n olfatii



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-106&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23382.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات