مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی بررسی ویژگی های روان سنجی آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان بر روی کودکان ۴ ساله کودکستان های شهر ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مجموعه آزمون های تشخیص بالینی و عصب شناختی کافمان(ویرایش دوم) یک آزمون فردی است که برای سنجش توانایی ‌های شناختی و پردازش کودکان و نوجوانان سنین 3 تا 18 سالگی ساخته شده است. این آزمون در زمینه ارزیابی روان شناختی، بالینی، روانی-تربیتی و عصب شناختی در همه سطوح بین پیش دبستانی و دبیرستان به متخصصان کمک می‌کند. این مجموعه یک ابزار بالینی مبتنی بر نظریه است که یک سنجش نابسته به فرهنگ ارائه می‌کند که بسیار ارزشمند است. هدف از انجام این تحقیق بررسی ویژگی های روان سنجی هوش کودکان با استفاده از خرده آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان بود. مواد و روش ‌ها: این پژوهش توصیفی، برای وضعیت موجود به کار رفته و خرده آزمون ها بر روی کودکان سن 4 سالگی شهر ایلام هنجاریابی گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان 4 ساله(از 4 سال تا 4 سال و 11 ماه) کودکستان های شهر ایلام بود. حجم نمونه با در نظر گرفتن درجه اطمینان 95 درصد و حداکثر خطای 29/0 و با در نظر گرفتن انحراف معیار 2 (حداکثر انحراف معیار خرده‌ آزمون ها) که از یک نمونه مقدماتی برآورد شده بود 100 نفر تعیین شد. این نمونه به صورت تصادفی به روش طبقه بندی با تخصیص متناسب سهمی از مهد کودک ‌های شهر ایلام به صورت برابر از بین دختران و پسران گزینش شدند. ابزار گردآوری داده ‌ها در این پژوهش خرده ‌آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان بود که بر اساس الگوی بالینی-عصب شناختی لوریا ساخته شده است. یافته‌های پژوهش: ضرایب آلفای کرونباخ خرده‌ آزمون ها دامنه‌ای از 80/0 تا 85/0 داشت. ضریب آلفای کل آزمون 90/0 بود. ضریب همبستگی بین آزمون کافمان و هوش کلی وکسلر 72/0 بود. میانگین نمرات هوش خرده آزمون ها برای کودکان طیف سنی 4 ساله نشان داد که هوش پدیده ای است که با سن افزایش می یابد و رشد هوش از یک روند سنی تبعیت می کند. بحث و نتیجه‌گیری: به کمک مجموعه آزمون های تشخیص بالینی-عصب شناختی کافمان می توان نیمرخ جامعی از نقاط ضعف و قوت کودک در جنبه‌ های مختلف توانایی شناختی را ترسیم نمود. نتایج حاصله از آن می ‌تواند در زمینه ارزیابی روان شناختی، بالینی، روانی-تربیتی و عصب شناختی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تشخیص بالینی، عصب شناختی، کافمان، ایلام

عنوان انگلیسی The Investigation of Psychometric Characteristics of Kaufman's Neurological-Clinical Diagnostics Battery on 4 Years Old and 11Months Children in llam Kindergarten
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The Kaufmans assessment Battery for children, (second edition) is an individually administered measure of the processing and cognitive abilities of child-ren and adolescence aged between 3 and 18. This battery helps to specialists assessing neurological, psycho-educational, clinical and psychological aspects at all levels between preschool and high school. This is a theory based clinical instrument that contributes to culturally fair assessment, while the purpose of this research was the investigation of psychometric characteristics of kaufman's neurological and clinical diagnostic tests that make very valuable assessment. Materials & Methods: The method of this research was descriptive-analytical study that applied for the situation and the sub-tests were performed on 4-4.11 years old kindergarten children. Society population was all of 4-4.11 years old children. This sample was selected randomly through par-tial classification of boys and girls of Ilam's kindergartens. The instrument for gathering data was kaufman's neurological and clini-cal diagnostic subtests that has developed based on Luria's neurological-clinical mo-del. Findings: Cranbach alfa was ranged from 0.80 to 0.85. Cronbach alfa of whole was 0.90. Correlation coefficient between kau-fman’s test and wechsler’s total IQ was 0.72. Subtests intelligence scores mean for different groups of 4-4.11 years old showed that intelligence is a phenomenon that increased with age and makes follow on age trend. There were significant relationships between age and subtests scores. Discussion & Conclusion: It can draw a profile of strengths and weaknesses of child by kaufman's neurological-clinical diagnostic tests. These results can be used in assessing neurological, psycho-educational, clinical and psychological aspects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهین غیاثی | sh ghiasy


جهانشاه محمدزاده | j mohammadzadeh


کورش سایه میری | k sayehmiry



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-45&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23431.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات