مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۹۶-۱۰۶

عنوان فارسی نقش تجربه‌ رویدادهای آسیب‌ زای زندگی در پیش بینی علائم روان شناختی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر اورمیه در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به تأثیر تجربه رویدادهای آسیب ‌زای دوره کودکی و نوجوانی در ایجاد علائم روان شناختی، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تجربه رویدادهای آسیب‌ زای زندگی در پیش بینی علائم روان شناختی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر ارومیه انجام گرفت. مواد و روش ها: جامعه پژوهش در این مطالعه توصیفی-تحلیلی شامل 10286 دانش آموز پسر مقاطع اول، دوم و سوم دبیرستان ‌های دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 بود. 1000 نفر از این دانش آموزان که تقریباً یک دهم جامعه آماری بود به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از مراجعه به آن ها 54 نفر از پاسخ دادن به پرسش نامه ‌ها خودداری کرده و از پژوهش خارج شدند. در مجموع 946 نفر در محل تحصیل خود و به صورت گروهی به پرسش نامه‌ های سرند کردن حوادث آسیب زا و فهرست علائم 90 سؤالی پاسخ دادند. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام تحلیل شد. یافته های پژوهش: میانگین سنی شرکت کنندگان 14/1±86/15 سال بود تعداد 4/46 درصد از آن ها در سال اول، 4/17 درصد در سال دوم و 2/36 درصد در سال سوم دبیرستان مشغول تحصیل بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تقریباً همه رویدادهای آسیب ‌زا با علائم روان شناختی ارتباط آماری معنی داری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز آشکار کرد که تجربه آسیب های سوء استفاده عاطفی(15 درصد)، تصادفات/فجایع طبیعی(3 درصد)، خشونت در جامعه(3 درصد)، خودکشی یا تلاش خودکشی فردی صمیمی(1 درصد) جدایی از مراقب(1 درصد) در مجموع 22 درصد از واریانس شدت کلی علائم را تبیین کردند. بحث و نتیجه گیری: این نــتایج از نقــش مهم تجربه رویدادهای آسیب زای زندگی در پیش بینی انواع علائم روان شناختی حمایت می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of Experiencing Traumatic Life Events in The Prediction of Psychological Symptoms in Male High School Students in City of Uremia in 2010-2011 School-Year
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the effect of experience of childhood and adolescent traumatic events on psychological symp-toms, this research was conducted in order to examine the role of experiencing traum-atic life events in the prediction of psych-ological symptoms in male high school students. Materials & Methods: The method of present study was correlation. Statistical society of this research consisted of male freshman, junior and senior high school students in city of Uremia in 2010-2011 school– year (N=10286). One thousand People, approximately, 10 percent of this statistical society, were selected randomly as sample of this survey. This people were asked to complete the children traumatic event screening inventory and the symptom checklist-90 (SCL-90 R) in a group. Finally, fifty five people refused to respo-nse to the inventories. Then, they were excluded of research. Collected data of 946 responders were analyzed by Pearson cor-relation coefficients and stepwise multiv-ariate regression tests. Findings: the age mean of subjects was 15/86. Four hundred and thirty nine of them were freshman, 165 persons were junior and 342 persons were senior. The results of Pearson correlation coefficients showed that all of the traumatic events significantly correlate with psychological symptoms. The results of stepwise regression showed that 22 percent of general severity of symptoms was explained by emotional abuse (15%), accidents / disasters (3 %), violence in society (3 %), suicide or suicide effort of close person (1 %), separate of caregiver (1 %) traumas. Discussion & Conclusion: this results sup-port the role of experiencing traumatic life events in the prediction of much kind of psychological symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد بشرپور | s bashar poor


محمد نریمانی | m narimani


علی عیسی زادگان | a issazadegan



نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-220-49&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23435.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات