مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۹-۴۰

عنوان فارسی هنجاریابی آزمون میکر بر روی دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آزمون تشخیص توانایی های شناختی میکر برای اندازه گیری طیف وسیعی از توانایی های شناختی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به کار می رود. این آزمون براساس الگوی چند عاملی شناخته شده گیلفورد از هوش است. این آزمون دارای 36 خرده آزمون است که هر کدام از آن برای سنجش توانایی خاصی است. آزمون میکر در آمریکا هنجاریابی شده است. در این پژوهش این آزمون بر روی کودکان پایه دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام هنجاریابی گریده است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی بوده که برای وضعیت موجود به کار رفته و آزمون بر روی نمونه ای از کودکان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام هنجاریابی گردیده. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام بود. روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای بود. حجم نمونه در این پژوهش 320 نفر بود که با توجه به افت سه نفری آزمودنی ها به 317 رسید. این نمونه به طور برابر از بین دختران و پسران گزینش شدند، از هر پایه 80 نفر به تعداد برابر از دختران و پسران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش آزمون میکر بود که توسط محققین به فارسی ترجمه شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش: نتایج آلفای کرونباخ خرده آزمون ها دامنه ای از 7/0 تا 76/0 داشت. نتایج اعتبار همزمان نشان داد که بین نمرات بسیاری از خرده آزمون های میکر و ارزیابی معلم از دانش آموز رابطه معنی داری وجود دارد.(P< 0/001) هم چنین نتیجه تحلیل عامل بیانگر تایید ساختار عاملی آزمون میکر بود. بارهای عاملی عوامل بالای 3/0 بود. یافته های حاصل از نمودارهای ستونی خرده آزمون های میکر حاکی از این بود که در بسیاری از خرده آزمون ها توزیع نمرات طبیعی است. نتایج رتبه درصدی خرده آزمون ها محاسبه گردید. بحث و نتیجه گیری: به کمک آزمون میکر می توان نقاط ضعف و قوت دانش آموزان را در دوره ابتدایی شناسایی کرد و برنامه های مناسبی را جهت افزایش عملکرد شناختی آن ها طرح ریزی نمود که امروزه یک نیاز اساسی در آموزش و پرورش است و تدوین و کاربرد ابزارهایی مانند میکر را ضروری می سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Standardization of Meeker's Test on The 2nd To 5th Grade Elementary School Students of Ilam (Iran)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Meeker’s cognitive abilities diagnostic test is used to measure the broad spectrum of children and adolescent’s abilities as well as adults. This test is based on a recognized multi-factorial model of intelligence developed by Guilford. This test has 26 subscales which measure specific abilities. It was standardized in America. In this research, the test was standardized among the 2nd to 5th grade elementary school students of Ilam. Materials & Methods: This descriptive study was used for current situation, while the test was standardized on 2nd to 5th grade elementary school students. Our statistical population was all the 2nd to 5th grade elementary school students of Ilam. The method of sampling was single periodic clustral sampling. 320 students participated in this research, whom escalated to 317 students due to dropout of 3 students. The samples were equally selected between the boys and girls. 80 male and female students were selected from each grade equally. The instrument of gathering data was Meeker’s test translated in Persian by the researchers. SPSS software was used for analyzing the data. Findings: The results of Chronbach’s alfa ranged from 0.7 to 0.86. The results of concurrent validity showed a significant relationship between the teacher’s assessment of student and Meeker’s subscale grades (p<.001). Furthermore, the result of factor analysis confirmed the factorial structure of Meeker’s test. Factorial loadings were over 0.3. The results of bar charts of Meeker’s subscales suggested that Meeker’s subscales distribution were normal. The results of percentile ranks of subscales were computed. Discussion & Conclusion: It is possible to identify the strength and weakness of elementary school students by Meeker’s test, and also design a suitable program for increasing such qualities. This is a basic step in education and makes it necessary to provide and apply some instruments such as Meeker’s test.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جهانشاه محمدزاده |
گروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)

ستار کیخاونی |
گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-130&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23522.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات