مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۶۱-۶۸

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روانشناسان در دهه های اخیر، در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خود، عدم احساس کفایت و کنترل شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آگاهی برای حل مشکلات و مسائل زندگی واقعی به شیوه مناسب ریشه دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی بوده است. مواد و روش ها: این پژوهش بر روی 90 دانش آموز(45 دختر و 45 پسر ) پایه های سوم، چهارم و پنجم دبستان که بر اساس پرسشنامه علائم مرضی کودکان SCI-4، مبتلا به اختلالات رفتاری تشخیص داده شدند، انجام گــرفت. آموزش ها شامل آموزش مهارت های اجتماعی برای کلاس درس استفنز و فهرست مهارت های اجتماعی واکر بود که از طریق بحث گروهی، ایفای نقش و الگو سازی ارائه شدند. یافته های پژوهش: تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل واریانس آزمون و t در دو گروه مستقل نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی باعث کاهش نشانگان اختلالات رفتاری شد(185/2,526F=). این کاهش هم در گروه پسران و هم در گروه دختران درسطح 001/0 معنی دار است(117/840 F= برای پسران و 150/2,149 F= برای دختران). بحث و نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد مشکلات دانش آموزان دارای اختلالات رفتاری تحت آموزش مهارت های اجتماعی کاهش یافته است. این نتایج نشان می دهد که دست اندرکاران امور بهداشت و سلامت کودکان بایستی در خصوص آموزش مهارت های اجتماعی از دوره دبستان اهتمام جدی ورزند. به طور کلی، می توان گفت که آموزش مهارت های اجتماعی به افزایش سلامت روان منجر می شود و در پیشگیری از بیماری های روانی و مشکلات رفتاری نقشی موثر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Efficacy of Social Skills Training on Behavior Disorders Among Elementry School Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In recent decades, psychologists have concluded, in considering behavioral disorders and social corruptions, that many disorders and harms result from lack of ability in correct analysis of self and self situation, lack of control sensation, and personal competence in order to face difficult conditions as well as lack of intelligence for solving real life problems in an approperiate way. Thus, the purpose of current research was to study the effect of training social skills on behavioral disorders of preliminary children. Materials & Methods: This research was accomplished on 90 students (45=male, 45= female) in third, forth and fifth grades, based on children symptom inventory (CSI-4) affected with behavioral disorders. Educations included educating social skills for Stephens class and list of social skills of Walker that were presented by group discussion, role playing, and modeling. Findings: The results showed that training social skills resulted in reducing behavioral disorders indicators (F=2, 026/785). This reduction implied a significance level = /001 in male and female groups. (F= 840/777= for male and F= 2,149/150 for Female). Discussion & Conclusion: Analyzing the finds showed that the children's problems, affected with behavioral disorders who were under social skills training, reduced. These results indicated that hygiene and health affair professionals must try to consider trainig social skills from the preliminary course on. As a result, it can be said that training social skills culminates in an increased mental health and plays an effective role in preventing behavioral problems and psychosis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرید کریمی |
گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، واحد سرابله

ستار کیخاونی |
مرکز تحقیقات و پیشگیری از آسیب های اجتماعی روانی، دانشگاه علوم پژشکی ایلام

محمد باقر محمدی | mohammad bagher
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی لرستان


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-133&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23525.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات