مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۹-۱۶

عنوان فارسی اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه‌های افسردگی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افسردگی در سراسر دنیا مسئله­ی مهمی است. برآوردها نشان می­دهد که 15 تا 20 درصد افراد بزرگسال جامعه، عوارض و نشانه­های مختلف افسردگی شدید را از خود نشان می­دهند. حدود 30 درصد از مردم در طول حیات خود دچار افسردگی می­شوند که تنها 20 درصد آن ها تحت معالجه قرارمی­گیرند(بک، 1993). گرچه در ابتدای قرن 21 با پیشرفت­های چشمگیر علوم عصب­شناختی و تعیین زیربنای عصبی-شیمیایی افسردگی، این انتظار مطرح می­گــردد که تلاش­های درمانی این اختلال به سمت دارو ­درمانگری گرایش یابد ولی استفاده از درمان­های غیردارویی و انواع مختلف روان­درمانگری­ها همچنان با ­قاطعیت در عرصه مداخلات درمانی افسردگی حضور دارند. انواع مختلف هنر درمان­گری­ها از جمله شعر درمانی در دهه­های اخیر جایگاه ویژه­ای در عرصه­ی روان درمانی یافته­اند. در این پژوهش اثر شعردرمانی بر کاهش نشانه­های افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است. مواد و روش­ها: در این پژوهش اثربخشی 7 جلسه شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانه­های افسردگی در یک نمونه­ی غیربالینی از دانشجویان دختر بررسی شد. مقیاس DASS-21 در یک نمونه­ی 302 نفری از دانشجویان اجرا شد. 29 نفر از دانشجویانی که در زیر مقیاس افسردگی، نمره­ی متوسط و یا بالاتر از متوسط داشتند انتخاب و بر اساس برنامه­ی درسی به دو گروه آزمایش14 و کنترل15 نفره تقسیم شدند و به پرسش نامه­ی افسردگی بک پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون من ­ویتنی مبتنی بر تغییرات نسبی تحلیل شد. یافته­های پژوهش: بر اساس نتایج به دست آمده، دانشجویان گروه آزمایش، پس از مداخله، در مقایسه با گروه کنترل نشانه­های افسردگی کمتری نشان دادند. (P=0.001) بحث و نتیجه­گیری: مطالعه­ی حاضر پژوهش­هایی که پیش از این سودمندی شعردرمانی بر آشفتگی­های روانی را گزارش کرده­اند، حمایت کرده و به طور خاص تأثیر آن بر کاهش نشانه­های افسردگی را تأیید می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنردرمانی، افسردگی، شعردرمانی

عنوان انگلیسی Evaluating The Use of Poetry To Reduce Signs of Depression in Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Depression is a considerable problem all around the world. Estimations show that 15%-20% of adult people suffer from different complications and symptoms of depression. Although noticeable improvement in neurological science and determining the neuro-chemical basis of depression created an expectation to change the medical attempts toward pharmaceutical therapy in early 21st century, various kinds of non-pharmaceutical therapies and psychotherapies are still applied widely in therapeutic interventions to treat depression. Different types of art therapies such as poetry therapy have found a unique situation in psychotherapy during recent decades. The effect of poetry therapy on depression symptoms relieving has been examined in this study. Materials & Methods: A pre-post-test approach with control group was used in this quasi-experimental study. The participants included 29 undergraduate female students of Shahid Beheshti University selected by depression screening, whom were assigned to two experimental and control groups. The experimental group covered 14 and the control 15 students. The experimental group received seven 90-120 min poetry therapy sessions, while the control group were in waiting list. All the participants completed the Bech Depression Inventory (BDI). The data were analyzed by Mann-Whitney U test along with SPSS software. Findings: The finds showed that the students in the experimental group reported less symptoms of depression, after intervention, as compared to those in the control group, (p= /001). Discusion & Conclusion: Results showed that poetry therapy plays a significant role in reducing the symptoms of depression (as shown by significant reductions in scores on BDS): thus, the previous researches conducted in the field were confirmed and supported by our finds.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله art therapy, poetry therapy, depression, students

نویسندگان مقاله یوخابه محمدیان |
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-144&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-23530.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات