مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی نقش گیرنده ‎های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شواهد نشان می‎ دهد مورفین باعث تخریب حافظه می ‎شود. هم چنین هورمون گرلین در ارتباط با حافظه و یادگیری دخالت دارد و اثرات پاداشی مواد مخدر را میانجی‎ گری می ‎کند. در مطالعه حاضر نقش گیرنده‎ های گرلینی ناحیه سپتوم میانی در اثرات مورفین بر تثبیت حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال بررسی شد.  مواد و روش‏ ها: در این مطالعه تجربی، 91 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به‎ طور تصادفی به 13 گروه(7=n) شامل گروه‎‎ های­ سالین(ml/kg1)، مورفین(mg/kg5/7-5/0) و  گرلین(lµnmol/1-0) به همراه مورفین(mg/kg5/7) یا سالین(ml/kg1) تقسیم شدند. در گروه‎ های دریافت ‎کننده گرلین، بلافاصله پس از آموزش گرلین به درون ناحیه سپتوم میانی تزریق و پس از پنج دقیقه سالین و یا مورفین به صورت زیرجلدی تزریق شد. مرحله آزمون 24 ساعت بعد از آموزش انجام شد. داده­ ها با استفاده از آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.  یافته ‏های پژوهش: تزریق پس از آموزش مورفین، مدت زمان ورود به ناحیه تاریک را در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی ‏داری کاهش و مدت زمان ماندن در اتاق تاریک را افزایش می ­دهد(P< 0.001). تزریق گرلین به داخل ناحیه MS فراموشی ناشی از مورفین(5/7 میلی ‎گرم بر کیلوگرم وزن بدن) را مهار نمود(P< 0.001). تزریق گرلین به‎ تنهایی تاثیر معنی ‏داری بر به ‏خاطر‏آوری حافظه نداشت(P>0.05). بحث و نتیجه‏ گیری: گرلین قادر است از اثرات تخریبی مورفین بر حافظه و یادگیری در مدل اجتنابی مهاری جلوگیری کرده و احتمالاً ناحیه سپتوم میانی در بروز این اثر دخالت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گرلین ، یادگیری اجتنابی غیرفعال، سپتوم میانی، مورفین، موش صحرایی نر

عنوان انگلیسی The Role of Middle Septal Ghrelin Receptors in the Effects of Morphine on Memory Consolidation in Passive Avoidance Learning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evidence indicates that morphine impairs memory process. Ghrelin hormone has been linked to learning and memory processes and modulates reward properties of addictive drugs. In this study we examined the role of middle septal ghrelin receptors in the effects of morphine on memory consolidation in passive avoidance learning.   Materials & Methods: In this experimental study, 91 male Wistar rats were randomly divided into 13 (n=7) groups: saline (1ml/kg), morphine (0.5- 7.5 mg/kg), ghrelin (0- 1 nmol/μl) plus morphine (7.5 mg/kg) or saline (1ml/kg). In ghrelin treated groups animals received intra- medial Septum injection of ghrelin immediately after training and 5 min later saline or morphine was injected subcutaneously. Testing phase was done 24 h after training. Data were analyzed using ANOVA analysis followed by Tukey multiple comparison test. Ethics code: IR.ARAKMU.REC.1397.215   Findings: Post-training administration of morphine reduced step-through latency and increased Total dark chamber compared with saline group (p< 0.001). Intra- medial Septum injection of ghrelin inhibited morphine-induced amnesia (p< 0.001). Administration of ghrelin alone had no significant effect on memory retrieval (P > 0.05).   Disscution & Conclusions: Ghrelin is able to prevent the deleterious effects of morphine on memory and learning in the inhibitory avoidance model and the medial septal region may be involved in this effect.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ghrelin, Inhibitory avoidance learning, Medial septum, Morphine, Male rat

نویسندگان مقاله سودابه دستجانی فراهانی | Soudabe Dastjani-Farahani
Department of Biology, Faculty of Science, Arak University, Arak , 38156-8-8349, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اراک، اراک، ایران

نیلوفر دربندی | Niloufar Darbandi
Dept of Biology, Faculty of Science, Arak University, Arak, Iran
گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اراک، اراک، ایران

فرزانه نظری سرنجه |
Dept of Biology, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5792-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-2473719.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات