مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۸-۱۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش روانی خانواده(مدل اتکینسون و کویا) بر سلامت روانی اعضای خانواده ‌های بیماران روان پریشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مداخله­ های خانوادگی کوتاه مدت ممکن است بر اعضای خانواده­ های بیماران روانی تاثیر مثبتی داشته باشند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش روانی خانواده(مدل اتکینسون و کویا) بر سلامت روانی اعضای خانواده ­های­ دارای فرزند مبتلا به بیماری روان پریشی بود. مواد و روش­ ها: مطالعه حاضر از نوع پژوهش ­های نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل است که تاثیر یک برنامه آموزش روانی چهار هفته ­ای را برای یک دوره زمانی دو ماهه بر روی 44 نفر از مراقبین خانوادگی بیماران روان پریشی بستری در بیمارستان بهزیستی شهر تهران که به صورت دسترس انتخاب شدند بررسی نمود؛ سلامت روانی مراقبین با استفاده از پرسش نامه GHQ-28 تعیین شد؛ سپس داده­ ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ های پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی خانواده موجب افزایش سطح سلامت روانی، عملکرد اجتماعی، کاهش علائم اضطراب و افسردگی می ­شود اما در کاهش علائم جسمانی تاثیر معناداری ندارد. بحث و نتیجه­ گیری: برنامه آموزش خانواده به منظور بهبود سلامت عمومی در مراقبین خانوادگی بیماران روان پریشی موثر بوده و این امر می ­تواند کیفیت زندگی بیماران و مراقبین را به طور بالقوه­ ای بهبود و ارتقاء بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روانی، آموزش روانی خانواده، بیماران روان پریشی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Family Psychoeducation (Atkinson and Coia Model) on Mental Health Family Members of Patients with Psychosis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Short-term interventions may affect on family members of psychosis ' families. The aim of this research is studying the effectiveness of family Psychoeducation (Atkinson and Coia model) on mental health families will produce a child with a psychotic illness. Materials & methods: This study uses a quasi-experimental and pre-posttest design with the control group and investigates the effect of a four-week psycho-educational program for a two-month period on 44 caregiver families of patients with psychotic hospitalized in Welfare Hospital in Tehran in 93-94. Mental health workers were determined by questionnaires GHQ-28 .The data were analyzed using analysis of covariance. Findings: study results showed that family Psychoeducation enhances mental health, social functioning and reduces symptoms of anxiety, depression, but doesn't have significant effect in reducing physical symptoms. Discussion & Conclusions: Family education programs are effective to improve public health in caregivers of patients with psychotic issues and it would improve the quality of life for patients and caregivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, Family Psychoeducation, Psychotic patients

نویسندگان مقاله شهرام مامی | shahram mami
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)

ستار کیخاونی | satar kaikhavani
ilam university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)

کامران امیریان | kamran amirian
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایلام (Ilam university of medical sciences)

الیاس نیازی | elias neyazi
islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-910-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/48/article-48-447760.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات