مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۱

عنوان فارسی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه : این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مداخله آموزشی به روش میکر بر عملکرد شناختی- معنایی دانش‌آموزان کلاسهای سوم تا پنجم ابتدایی انجام شد . 60 نفر از دانش‌آموزانی که در پیش آزمون نمره کمتری کسب کرده بودند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل، دسته بندی شدند . متغیر مستقل در این پژوهش آموزش شناختی- معنایی به روش میکر بود . جهت محاسبه تأثیر مداخله آموزشی از روش تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد . مواد و روش ها : ابزار مورد استفاده در این پژوهش خرده آزمونهای شناختی معنایی میکر است در ابتدا این خرده آزمونها بر روی دانش آموزان پایه های سوم تا پنجم ابتدایی هنجاریابی شد و سپس دانش آموزانی که در پیش آزمون نمرات کتبی را کسب کرده بودند تحت مداخله آموزشی به روش میکر قرار گرفتند. یافته های پژوهش : نتایج سه تحلیل کواریانس جداگانه ، حاکی از تفاوت معنی دار بین دو گروه آزمایشی و کنترل بود (001/0P<) ، به این ترتیب ، آموزش منجر به بهبود عملکرد شناختی-معنایی گروه آزمایشی شد . نتیجه گیری نهایی : نتایج این پژوهش لزوم توجه به شناسایی توانمندیهای دانش‌آموزان ( نقاط ضعف و قوت) در دوره ابتدایی و افزایش عملکرد شناختی آنها را مورد توجه قرار می دهد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Semantic – training Intervention Based on Meeker's Method on Semantic-cognitive Performance on 3rd to 5th Grade Elementary School Students in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction:The purpose of this research was to verify the effects of training intervention based on Meeker's method on semantic-cognitive performance on third to fifth grade elementary school students. Materials & Methods: The 60 students who scored lowest in the Per-tests were selected and assigned randomly as the experimental and control groups. There were 30 boys and 30 girls in each group. Findings: The results of three separate analysis of Covariance showed that there was a significant effect of training in the experimental as compared to the control group that is, the experimental group semantic-cognitive performance improved by training (p< 0/001). Conclusion: Thus, It is possible to identify the student's strengths and weaknesses at elementary school level by Meeker's Tests and train them to improve their weak points if there are any.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جهانشاه محمدزاده |
دانشگاه ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ایلام (Ilam university)


نشانی اینترنتی http://sjimu.medilam.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات